07 September 2009

ALAM SEKITAR TANGGUNGJAWAB BERSAMA

Salam. Ramadhan Al-Mubarak sememangnya bulan yang mulia. Dalam bulan inilah kita sebagai Muslim dapat merasai serta belajar kepayahan dan kesusahan saudara seagama kita yang lain; yang selama ini tidak dapat merasai kelebihan seperti kita. Bersempena bulan yang mulia ini, kita harus lebih ingat mengingati sesama kita agar yang baik dijadikan sempadan, yang buruk dibuat kain buruk hehehe...

Aku mula terfikir adakah peniaga-peniaga di Malaysia ini mementingkan sangat isu alam sekitar? Aku nak sentuh tentang peniaga-peniaga bermusim di bazar-bazar Ramadhan yang tumbuh bak cendawan bersepah disana-sini mereka lebih menitikberatkan keuntungan maksima semata. Salah ke aku cakap? Lihat sahaja penggunaan plastik serta pembungkus polystrena, tidakkah itu adalah pemandangan biasa bukan sahaja semasa Ramadhan, bahkan setiap minggu di setiap pasar-pasar malam berhampiran anda. Segera dapatkan di pasaran. Aku pelek, adakah kempen pengurangan penggunaan plastik/polystrena yang diwarkan di media-media massa tidak mendapat sokongan dari segenap masyarakat?

Disini aku dapat membuat beberapa konklusi yang mana sememangnya telah ada kesedaran dikalangan masyarakat pengguna tetapi masih belum meluas lagi. Dari pemerhatian aku, kebanyakan respon memberikan alasan bahawa mereka lebih mudah menggunakan barangan yang sedia ada dipasaran berbanding usaha mencari bahan yang lebih mesra alam. Selain itu, alasan malas / sukar untuk membawa pembungkus / alatan seperti mangkok tingkat.

Bagi aku alasan sebegini hanya untuk melepaskan diri mereka dari dipertanggungjawabkan . mereka lebih suka meletakkan tanggungjawab tersebut keatas pihak berkuasa sahaja. Mungkin ada benarnya, ini kerana sekiranya pihak P.B.T membuat undang-undang alam sekitar yang lebih ketat, mungkin akan memberikan jawapan yang lebih positif.

Tidak ke sepatutnya P.B.T yang mengeluarkan lesen, boleh memberikan inisiatif kepada peniaga yang berniaga mengikut piawaian mesra alam sekitar? dengan inisiatif ini, dapatlah memberikan peniaga semangat untuk lebih mesra alam sekitar sebagai permulaan. Setelah itu barulah dikuatkuasakan undang-undang yang lebih tegas kepada peniaga sekiranya mereka masih lagi degil. Tetapi jangan pula selepas ini harga barangan pembungkus itu akan jadi sepertimana harga topeng penutup mulut dan hidung. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pendapat anda