07 September 2009

PERISTIWA SEDIH KETIKA RAMADHAN (UNTUK RENUNGAN BERSAMA)

Bersempena sambutan Nuzul Quran, aku nak berkongsi sikit info tentang peristiwa sedih yang berlaku pada Ramadhan. Peristiwa sedih kematian syaidina Ali Bin Abi Talib (R.A)

Ali Bin Abi Talib Bin Abdul Mutalib Bin Hisyam Bin Abdul Manaf adalah nama sebenar beliau. Beliau merupakan kanak-kanak pertama yang memeluk Islam, sehinggakan beliau digelar KARAMALLAHU WAJHAH membawa maksud YANG DIMULIAKAN ALLAH AKAN WAJAHNYA. Ini kerana Syaidina Ali tidak pernah sesekali ia menyembah berhala.

Dari Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W pernah bersabda:
AKU ADALAH GEDUNG ILMU DAN ALI ADALAH PINTUNYA. BARANGSIAPA YANG HENDAK MENUNTUT ILMU, MAKA HENDAKLAH MASUK MELALUINYA.
(RIWAYAT TOBRANI)

Tekun menuntut ilmu sehinggakan kitab karangan Beliau NAHJU AL-BALAGHAH digunapakai hingga ke hari ini.


Keberanian Syaidina Ali menggantikan tempat Rasulullah S.A.W di tempat tidur Baginda, ketika dikepung oleh kafir Quraisy amatlah dikagumi. Malah setelah dewasa, beliau sentiasa berada di barisan hadapan dan berani menyahut cabaran 1 lawan 1 di medan peperangan. Beliau menyertai semua peperangan bersama-sama Rasulullah S.A.W, kecuali Perang Tabuk yang mana beliau telah dilantik oleh Rasulullah S.A.W untuk menjadi pemangku Baginda mengetuai Kerajaan Islam.

Beliau telah meninggal dunia pada 17 Ramadhan 40 Hijriah ketika berusia 63 tahun. Beliau telah dibunuh oleh Golongan Khawarij, yang mana pembunuhnya adalah Abdul Rahman Bin Marjan. Jenazah beliau telah disemadikan di Kufah.


   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pendapat anda